Det blev en sväng till ett av mina hem idag. En sväng hem till Torsby. Hem i dubbel bemärkelse och på ett sätt jag inte hade tänkt på innan start.
 
Borejoggen firade 30 år idag banan har ändrats genom åren även om stommen är sig lik.
Idag under loppet upptäckte jag att banan passerar alla min "hem" i Torsby utom ett. Dagens lopp blev ett lopp hem och förbi hemma på ett annorlunda sätt och såklart for minnen förbi där mitt i racet, det gick inte att undvika.
 
Alla gånger jag gått hem från tåget till Västanvik med skidpaket, vallabox och väska på cykeln, sent på kvällen, mitt vintern. Elevhemmet där mitt lilla rum kändes som en lägenhet och där jag rakade mig för första gången och jag minns doften av grön Mennen rakvatten som det var igår.
 
Natten när Lennon sköts och jag bodde inneboende hos Sixten som satt uppe hela natten grät. Och källarrummet ännu längre upp i Västanvik där jag bodde när jag köpte min första bil, en vit Saab som jag tjuvkörde med på grusvägen bort mot badet och campingen, våren 1978 då jag på midsommar för exakt 35 år sedan tog körkort i Sunne. Jubileum idag för både mig och Borejoggen och jag är rätt säker på att jag sprang den första och helt säker på att jag idag fullföljde den trettionde. Känns fantastiskt på många sätt.

Kommentera

Publiceras ej