# Hela kvarteret doftar fläderblom, en tung sötaktig doft som berättar att sommaren är här. Stora vita klasar på träd som ser ut att höra hemma i Afrika.
 
# Dagdoft och kvällsdoft, det var en nyhet för mig. Fick två prover med hem idag och order från Gull-Inger om att testa. Kvällsdoften är starkare och lite manligare, dagdoften mer fräsch och lätt. Dagdoften heter 007, förpliktigar får man väl säga. Den tuffare har en guldtacka som smybol och kommer från spanjoren Paco Rabanne. Hola!
 
# Appropå dofter sprang jag häromdagen förbi en nytjärat staket. Mindes den första dikten jag skrev och fick läsa högt i skolan i mellanstadiet. Det var nåt om en båt och tjära och jag misstänker starkt att Carl Anton Axelsson hade ett finger med i spelet. Tjära doftar gott, en riktig vårdoft i skärgården då alla båtar, i all fall förra, tjärades. Tågvike doftar också gott av tjära, denna skogsdoft egentligen som för mig blivit så förknippad med skärgård och båtar men också med vinter och skidåkning. Nytjärade träskidor, Rodhe Nera klister och Svart Exelit, vallor med tjära. Doftar både hav och vinter, samtidigt.
 
# Milhängne är till salu. Lyssna till namnet. Milhängne. Fantastiskt namn, lätta att fantisera till. Låter som en plats för en hobhydda. Annonsen lovar en skogsglänta, ostört läge och sol hela dagen. Låter som en dröm. Milhängne, nånstans i trakten av Kil i Värmland.
 
# Herrgårdsgul heter färgen som jag målar mitt älskade Majas i. Gul som en herrgård med vita foder och vita stolpar och staket vid entrén. Herrgårdsgult lyser hela Majas i och det är det enda som lyser idag för solen har gömt sig i gråa, fuktiga skyar och ingen tvätt i världen vill eller kan torka. Juni var en av de fuktigaste månaderna landet haft säger SMHI. Det nya klimatet är här säger jag. Gråsvart blir vattnet som jag tvättar fasaden med, gråsvart av luftföroreningar som gjort Majas solkigt och matt. Nu strålar hon åtminstone hösten ut i sin nya herrgårdsgula klänning.
 
# Springer efter program nu, som förr i tiden. Det gör livet lite lättare. En fiktiv tränare som i förväg bestämt vad som ska uträttas. Det bryter invanda mönster effektivt och får mig att tänka till både på tempo och val av runda och underlag. Redan efter några dagar känns det annorlunda, lätttränat och utmanande. Håller jag blir det en fin höst.
 
# Två tennisplaner har vi, två asfalterade planer i förfall. På vintern isbana. Kommunen har inte lyft ett finger på 25 år så nu gör jag det. Sopar, skottar, skrapar mossa, tallbarr och kottar. Fram kommer en fullt duglig asfalterad tennisplan som också duger för basket och andra bollsporter. Upp med ett nät, upp med en korg, det är sommaren plan. Minns när vi ordnade skridskodisko där en vinter. Barnen ordnade med servering och vi tände marschaller, vi ordnade stereo och tjuvkopplade på belysningsstolpen. Fullsatt en hel kväll med barn och vuxna, en av de allra bästa kvällarna någonsin. Kanske blir det en bollkväll framåt augusti, fika, tennisturnering, basket, inlines, brädåkning. Vi får se.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej