Cyklar årets första pass en ljummen långfredag. Nästan vindstilla och det rullar lätt genom förorternas villaområden. Villa efter villa efter villa. Alla lika. Lilformade hus på likformade gator. Platt som en pannkaka och nästan alla gator raka. Bilar på uppfarten, mellanklassbilar, stora bilar. Stenläggningar, påskfjädrar i busken, ansade rabatter. Likformigt och enformigt.

Ibland inslag av en slags maplacerad modernism. Stål, ädeträ., runda fönster och fönster på trekvart, BMW istället för Volvo, puts istället för stående panel. Plötlsigt känner jag doften av medelklass. De osar redan. Sen ser jag honom. Solbränd, vit skjorta, ett glas rött på ädelträbordet och en handen på gasolgrillen. Det ska grillas. Snart en grill till, och en till. Bara män. Kan nån förklara för mig varför alla kvinnor står inne vid spisen denna långfredag och vad alla dessa medklassmän gör ute vid grillen sippandes på sitt röda vin vändades på sin grillkryddade fläskkarré. Känns väldigt amerikanskt, väldigt långt från jämställdhet och väldigt långt från en vanlig svensk långfredag, eller så är det precis det det är. Den nya svenska långfredagen osar grillad fläskkarré och välbeställd medelklass. Själv rullar jag hem till sill, räkor och köttbullar och känner mig väldigt gammaldags och omodern.

Kommentera

Publiceras ej