- 8 grader. Träden snötyngda och snön gnistrande vit. Äntligen vinter.
Katten vill inte gå ut. Dieslvärmaren brummar i bilen och kaffet rinner i bryggaren.
Klämmer lite på träningskläderna som hänger på tork. Skidtävling imorgon.
En arbetsdag också att ta sig igenom, igen. Ikväll Vitargo i flaskan och en timme i vallaboden.
Trygghet. Dunjacka och lappstövlar till jobbet, som förr, en del av mig, min identitet.
Förr tänkte jag att den skulle bli en annan sen, när jag var färdig. Nu vet jag att det aldrig blir så.
Färdig blir jag aldrig. Man dör med alla frågorna kvar säger Jaques Werup i Kulturnyheterna. Förhoppningsvis med ett leende på läpparna, säger han. Bra så.
Grått och kallt ute nu genom arbetsfönstret. Solen har försvunnit i ett gråblå dis. Skatan i toppen på björken. Snödtyngda grenar. Ett vinterland. Mitt vinterland. Bergslagen i morgon. En del av mitt vinterland det också. Att resa bort är allt oftare att resa hem. Sådant är mitt liv. Ett skidliv.

Kommentera

Publiceras ej