Jag minns dom inte, de första fjunen, men minns doften av Mennen rakvatten. Jag minns den gröna flaskan med sina små inbuktningar. Jag köpte flaskan, raklödder och engångshyvlar från Schick på Konsum i Torsby. Jag gick stolt och spänd hem till mitt rum på elevhemmet. Där ställe jag upp allt noga på hyllan över handfatet och rakade försiktigt bort de första fjunen på hakan. Efteråt klappade jag in några rejäla stänk från min grön Mennen-flaska och jag minns känslan som det var igår, minns doften och kan nästan se mig själv där framför spegeln, hösten 1976 var det nog och ett helt nytt liv hade precis tagit sin början. Nu kommer två flaskor snart hem igen och jag väntar med spänning. Ska köpa nytt raklödder och nya blad till hyveln. I helgen ska jag göra om ritualen och kanske öppnar sig dörren till ett nytt liv då, på samma sätt som för,oj oj, kan det verkligen vara 37 år sedan?
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej