Nu skiftar det igen. Hösten glider sakta över i vinter. Skiftar däck från sommar till vinter. Klipper ned pelargonerna och flyttar ut dem i förrådet. Plockar undan kortbyxor och t-shirts ur träningsskåpet. Skiftar för vinter och skidåkning. Plockar lite med vallaboxen och provklämmer lite på spannet i skidorna. Städar ur förrådet och gör rent spadar och krattor. Ställer in trädgårdsmöblerna och plockar fram snövaggan och den nya skyffeln. Det skiftas lite här och där för det som komma skall. Grannarna ska också skiftas, flytten går till lägenhet när benen inte längre bär för trappor och trägårdsslitet. Ett annat skifte pågår också helt obemärkt. Tonåringar skiftar till ynglingar och själv räknar jag in min ålderdoms ungdom. Det skiftar och när jag står där på knä med vinterdäcket i näven tänker jag på livets förgänglighet och alla skiften som kommit och gått. Blir hängande en stund i själva skiftet och vill bara vara kvar där en stund. Mitt i skiftet, det lilla och det stora.

Kommentera

Publiceras ej