Min första bil var en vit Saab V4 med tvåtums rallyavgasssytem och svarta sporstripes. BMB 466 stod det på registreringsskylten, bensinen kostade 2.50 litern och dom värmländska grusvägarna ville aldrig slut.
Kolla här i SVT Sportens Stopptid så förstår du varför det blev en V4. Stig Blomqvist och Per Eklund körde V4 lika lätt och rytmiskt som Thomas Magnusson åkte skidor. Och jag försökte ta efter alla tre med blandat resultat. Vintern 1978 tändes mitt motorsportintresse på allvar. Och senare på sommaren satt jag i skolan och grät i min svarta John Player Special-skjorta. Ronnie Petersons liv släcktes brutalt i första kurvan på Monza i Italien. Ronnie åkte F1 med precis samma elegans och kraftfullhet som mina andra hjältar. I sommar är det ett minnesrace på Anderstorp i Småland och samtidigt öppnas Ronnies museum i Örebro. Två höjdpunkter att se fram emot.

Kommentera

Publiceras ej