Ett par träskor målade med ljusblå lackfärg med rödmålade dekorer, det är morfars. En grön keps med gul plastskärm. Det står Baskarpssand på den. En brun mockajacka, den är mormors. Mormor har en röd snusnäsduk runt håret när vi går i skogen. Mormor ger mig en kvist med blåbär på som jag sitter på trappen och äter.
 
Doften i matkällaren bakom den gröna dörren med svarta beslag och klädd med kork på insidan. Kallt och lite unket. Källaren klädd invändigt med vitt kakel,mjölk och smör längst ned. Smaken av H-mjölk, mölk med extra hållbarhet, god. Ett hedersuppdrag att springa över gräsmattan, under den stora eken till matkällaren och hämta något, till mormor eller mamma.
 
Eken stor och mäktig. En gunga på södra sidan. Ett långt tjockt rep med en knut på. Underbart att hänga där under eken och svänga en stund på väg till eller från något, i farten. Pappa är stark,klättrar i repet med bar överkropp, han skrattar. Jag älskar när min pappa skrattar, fortfarande. Rött hår och rött helskägg på torpet. Pappa fäktas med morfars sabel, han ser ut som en sjörövare.
 
Dasset bakom Boden. Glas i dörren, affischer på väggarna och doft av det där vita pulvret man ska slänga på bajset. Perlikles och Carlsberg, rolig affisch som jag tittar på när jag sitter där på dasset. 
 
Vattkällan dit jag går med ett blått träok och hämtar vatten. Den ena hinken är gul och emaljerad, den andra en vanligt plåthink. Skopan är silverfärgad. På källan ligger ett lock med nät på. Vattnet är klart och kallt. Vi klipper vägen dit med handgräsklippare och lie.
 
Mitt kojträd ligger vid foten av bergknallen, till höger om matkällaren och nedanför min morbrors lilla stuga upp på berget. Jag spikar på kojan men mest sitter jag där och spanar. Det blir inte så mycket byggt men det är skönt att sitta där i tallen en stund.
 
Ibland dundrar flygplanen förbi, Lansen först och senare Draken. Jag lär mig snabbt vart jag ska titta, planen ligger alltid lite före ljudet. De flyger lågt och svänger alltid precis över torpet. Rak kurs från Tullinge sen ut mot kusten och Berga och hem igen. Flygplanen sätter spår för livet. Bygger flygplansmodeller hemma. Köper billiga kastplan i balsa. Pappa viker jättebra pappersflygplan till mig, roliga att kasta med.
 
Ekan ligger nere vid sjön. Dit är det en bit att gå och vi bär alltid med oss årorna. Ekan är förnissad men årorna målade i vitt och grönt, eller rött. Det kluckar så skönt mot båten när pappa och jag ror drag. Rullen är svår att kasta med, det blir lätt trassel, eller bakslag som jag lär mig att det heter. Ett bakslag kan förstöra en hel fisketur. Det tar lång tid att trassla ut linan och därför ror vi mest drag. I augusti lägger vi kräftburar. Vi plockar upp dem i mörkret med ficklampor och kanske en fotogenlykta. Mormor kokar dom och jag förstår inte varför de först är svarta och sen blir röda. Vi har kräftskiva på torpet och alla har roliga hattar.
 
Farmor och farfar kommer till torpet på besök. Farfar kör hela vägen upp med en Volvo PV. Pappa, morbror och morfar har Volkswagen, bubblor, en blå, en vit och en brun. Det luktar gott i bubblorna, det luktar bil på ett särskilt sätt. Morbror kallar säkerhetsbältet för skrajsnöre. När i åker på semester har vi resväskorna på taket. Pappa tar ut reservhjulet fram för att med en stor Havarti-ost med hem från Danmark. Pappa älskar ost. Syrran ligger och sover i det lilla förvaringsutrymmet ovanpå motorn och bakom baksätet.
 
Det står en klocka på byrån i torpet. Klockan surrar och slår ibland. I översta lådan ligger Kina-schak och Plocke-Pinn. Där ligger också en kortlek med tecknade fotbollsspelare på. Det finns också en flaska parfym som luktar liljekonvalj. På hyllorna bredvid byrån står morfars priser och en rolig kask från morfars tid vid Livregementets husar. En del av priserna försvinner när vi har inbrott. Det är rymlingar från Hall i Södertälje som passerar. Det är läskigt när låset är uppbrutet.
 
Ovanpå hörnskåpet står en röd traktor. Den får jag leka med ibland. På skåpet står också en liten röd slalompjäxa med tändstickor i. Mitt emot skåpet står en stor träkista. I den ligger alla täcken och filtar. Det luktar malmedel när man öppnar kistan.

Kommentera

Publiceras ej