Från Umeå till Torsby är det långt och krångligt att ta sig med tåg. Vi tog bilen istället, jag och Ubbe, bilen och en avsevärd trave med kassettband. Resten är som det brukar heta historia och inte gjorde det något att loppet vi skulle åka blev inställt på grund av kyla.
 
Vaknar en natt mitt i en dröm. Det är en ung Assar som kör en gammal Volvo Amazon och det är mitt i vintern och vi är på väg nånstans, jag minns inte längre var. Assar är Ubbes far, eller var för Ubbe är inte med oss längre. I är det förresten 25 år sedan Ubbe och Blomman delade segern i Vasaloppet. Tänker såklart på det också, att det blev något alldeles särskilt med den delningen när Ubbe sen blev sjuk och gick bort. Att det blev en delning var för mig en glad överraskning, när vi spelade kort och spel var det inte tal om att dela, då var det på blodigt allvar och det kunde gå hett till vid köksbordet på Scharinsvägen. 
 
Den där vintern -82 tog vi bilen bort från Umeå. Saaben var svart och sliten med orange-gul dekor och reklam för Edsbyn. Vi for söderöver och vi spelade kassetter. Eller vi, Ubbe spelade och ställde frågor. Det var ett marathon genom rock och hårdrock med massor och frågor och utvikningar om sångare och gitarrister, ett slags Vem vet mest där det bara fanns en given vinnare. Jag kunde inte mycket men var nog en tacksam medpassagerar för jag sög i mig av kunskapen och musiktipsen.
 
Vi övernattade i Edsbyn och sen fortsatt resan och banden de tog aldrig slut. Minns den där resan då mitt i natten när Assar väcker mig mitt i en annan resa, en resa bland mina skidminnen verkar det som. Saknar Ubbe, saknar de där åren, det var mycket musik, musik och träning, träning och musik. Bandspelare i stugor och rum, kassetter i bilstereon. Det var på den tiden en bra stereo var viktigare än bilen den satt i. Skidåkare var fattiga på den tiden och bilarna därefter. Ubbe var en världsstjärna i en hemlackad Saab-99, men stereon var bra och Frank Zappa kungen, det minns jag. Och så Rory Gallagher, ett annat musikminne från den där resan med Ubbe, banden och bilen.

Kommentera

Publiceras ej