(Publicerad ursprungligen på www.fritidsryttare.se)

Att börja rida har förändrat mitt liv. Plötsligt trillar möten, människor och oväntade pusselbitar i mitt liv över mig. Häromdagen hände det igen.

Fick ett foto av min mamma föreställande min morfar iförd Kungliga Livregementets husarers uniform och sittandes vid ratten i en öppen Chevrolet av sekelskiftesmodell. Bilden är tagen i början 1920-talet och i passagerarstolen sitter regementschefen överste Ahnström.

Livregementets husarer, som idag också kallas K3, är förlagt i Karlsborg, är Sveriges äldsta regemente. Strax efter seklskiftet flyttade regementet från Örebro till Skövde och nybyggda kaserner med plats för 500 man och otroliga 700 hästar. Hur och varför min morfar hamnade där som stamanställd är än så länge döljt i historiens dunkel. Efter Skövde-tiden hamnade morfar på Strömsholm och “jobbade med hästarna”. Här hemma ligger travar med medaljer i militär idrott av olika slag och massor av medaljer med hästar på. Det finns också bilder på min morfar till häst i uniform, flygandes högt över hindren.

Och här sitter jag förstummad av historiens vingslag och sommarens stora gåta kvar att lösa, historien om min morfar, soldaten och elitidrottaren till häst. Snacka om sommaräventyr! Och lite lustigt är det att varken min mor eller morbror vet särskilt mycket om det här. Hoppet står till källforskning och en intervju med hans bror, snart 100 år gammal. Bästa att skynda sig.

Kommentera

Publiceras ej