Att klimatet ändrats går liksom inte att missa. Häromdagen hade jag 7.8 grader på termometern och skateskidorna och stavarna log hånfull mot mig i hallen. Gick ut och la ett lager Rhode Nera klister på Atomic-skidorna bara för att minnas hur det var förr. Doften av tjära spred sig i garaget och jag kunde nästan hör knarret i snön och känna köldnypet i näsan och kinderna. Länge sen nu sen jag stod i garaget hemma i Enskede och brände in trätjära i mina ny Sundins Six-Je Elit träskidor. Länge sen handen gled över en ljummen nytjärad träskida. Nu är det andra tider. Kuzminsicklat belag och struktur. Fantastiskt att forfarande får vara med och fantastiskt med konstsnöspåret som ringlar fram vid Sisu-gården i en annars mycket grön skog. Dom gör ett fantastiskt arbete med spåren och det är närmast skandal att inte grannkommunerna bidrar ekonomiskt eller att åtminstone någon sätter igång att sälja spårkort. Sisu-gänget ger onekligen Kung Bore en rejäl knuff framåt och är värda allt beröm för engagemang och kunskap. Det är inte bara ut och åka lite skoter om man ska få en konstsnösträng i åkbart skick. Fast visst är det lite enehanda. Utvecklingen går ju framåt hela tiden. För tio år sedan tyckte det var några fina backar på spåret, idag rör jag inte fötterna på en timme utan dubbelstakar mig runt i 20 km. Det tar lite på armarna det ska medges men det går ändå fortast. Jerry Ahrlin som ifjol var två på Vasaloppet har redan vunnit ett långlopp utan fästvalla och placerat sig bra i Svenska Cupen utan att ta ett glidsteg. Det är den nya tidens skidåkning och det är därför banorna på Världscupen alltmer liknar bergsbestigning och störtlopp. Vore det inte så skulle alla dubbelstaka sig runt. Det slår mig i bilen på väg hem att stavarna plötsligt känns viktigare än skidorna. Lätta, styva och med avlastande handtag och remmar, det är ett måste. Priserna börjar runt 1500 kronor och slutar på 4 500 för Swix Force. Men den är så styv så nästan ingen klarar att åka med den, det blir lite för mycket av det goda. Undar när vi ser dom nya skadorna i längdåkningen. Axlar, armbågar och händer som slits sönder och ut. Tennisen har redan det problemet som en följd av den nya pang-pang tennisen.

Kommentera

Publiceras ej